Primum Navigare : to sposób na życie, to metoda przyglądania
się światu, Modus operandi - sposób działania i przemieszczania się w
świecie, a wszystko przy pomocy „różnych rzeczy morskich” Pomaga radzić sobie w trudnych sytuacjach, rozwiązywać problemy. Morze, to twardy nauczyciel , ale nauczyciel - pisał
Conrad i słusznie.
Primum Navigare, to także tytuł powstającej w tle tego bloga „Antologii prozy i poezji pisanej o morzu oraz tych pisanych na morzu”.
Gotowe i opracowane już fragmenty pojawią się na blogu.
Doświadczenie morza - osobiste i bezpośrednie skłaniało wielu znanych ludzi do opisania
tego co przeżyli . Są, to teksty i emocje zupełnie inne niż zapisane przez marynistów,
miłośników, czy żeglarzy odpornych na skutki choroby morskiej. Przy okazji, czy wiecie, że są dwa rozdaje
choroby morskiej ?
Przyglądam się temu
co typowy „szczur lądowy” ponaglany wewnętrznym przymusem,
obdarzony talentem
do opowiadania, odczuwa w zetknięciu z
morzem.
Karol Darwin 1809-1882 : dla większości ludzi, twórca teorii
ewolucji budzącej do dziś ostre
dyskusje i spore emocje. Ale my przyjrzymy się bliżej „aspektom
marynistycznym” w jego życiorysie, jakim niewątpliwie była podróż na H.M.S Beagle.
Mimo, że „Podróż
na okręcie Beagle” jest relacją z trwającej 5 lat wokółziemskiej wyprawy nie
jest zbyt często wymieniana w kanonie literatury marynistycznej. Może, dlatego,
że z reguły stanowi ona część wielotomowych opracowań prac Darwina: jak słynne
„O pochodzeniu gatunków”.
Nie
interesował mnie Darwin jako naukowiec, ale jako młody człowiek, który odważnie
decyduje się zaokrętować na żaglowiec, w podróż mogącą potrwać nawet 4 lata.
Nigdy wcześniej nie wypływał na pokładzie żaglowca, płynie na własny koszt,
nie otrzymuje żadnej zapłaty. To naprawdę ciekawe śledzić w jaki sposób przystosowuje się
do nowych warunków, jak walczy z chorobą morską i uczy się spania w hamaku. Na
początku uczy się w ogóle, samego wchodzenia do hamaka. Jego obserwacje
opisujące marynarskie życie pozawalają przyjrzeć się z bliska służbie i życiu
na pokładzie dziewiętnastowiecznej brytyjskiej fregaty.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz